Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, April 21, 2012

ළගදි ගත්තෙ වද්දන්න එපා




රොබට් සෙමාකිස්ගේ (Robert Zemeckis) Forrest Gump චිත‍්‍රපටියේ ප‍්‍රධාන චරිතය වූ "ගම්ප්" නම් පුද්ගලයා කිසිදු දෙයක් වටහා ගන්නට උත්සහ නොකරන්නෙකි. අවට පවතින සමාජ යථාර්ථය කෙරෙහි ඔහු දක්වන්නේ බිංදුවේ ප‍්‍රතිචාරයකි. වරක් ඔහු ඇමරිකාව වෙනුවෙන් වියට්නාම් යුද්ධයට බැදී සටන් කරයි,තව වරක් ඔහුව ඇමරිකන් ආණ්ඩුව පිංපොං බෝල ගැසීම සදහා චීනයට යවයි,ඔහු ආදරය කරන පෙම්වතිය වියට්නාම් යුද්ධයට එරෙහිව පෙළපාලිවල ගමන් කරන්නියකි,ඇයට ඊට අමතරව AIDS වැළදී ඇත.වියට්නාම් යුද්ධය,චීනය, AIDS යන මේවා ඓතිහාසික සිදුවීම්වන අතර ඒවා අතර විශාල වෙනස්කම් පවතියි.නමුත් ගම්ප්ට අනුව ඔහුට මේවා අතර වෙනසක් නැත. වියට්නාම් යුද්ධයේදී සටන්කරන ඔහු ඊට ප‍්‍රතිපක්ෂ ස්ථාවරයක සිටින තම පෙම්වතිය විවාහ කර ගැනීමේදී ඒ ගැන කිසිවක් නොඅසයි.
            මෙම චිත‍්‍රපටිය හදිසියේ මතකයට පැමිණියේ මගේ මිතුරෙකුගේ සටහනක් අන්තර්ජාලයේ අහම්බයෙන් දැකීමෙනි. එය කියවා අවසන් වූ පසු මට දැනුන එකම කරුණ නම්,යම් ස්ත‍්‍රියක් අරඹයා ඔහු පැටලී ඇති ග‍්‍රස්ථිය සුළුපටු එකක් නොවන බවයි. විටෙක සදාචාර සම්පන්න සමාජයක් ගැන කතාකරමින්,තවත් විටෙක අරගලයක් සිත තුළ නළියෑම පිළිබදව සිහින දකිමින් ඇතැම් වගඋත්තරකරුවන් ලේ නෑයින් වූ විට ඔහු දක්වන්නේ බිංදුවේ ප‍්‍රතිචාරයකි. එවිට අයෙක් පිළීබද අන්ධ භක්තියකින් පෙළෙන ගමන් කුහකත්වය,මූනිස්සම්,සල්ලි ගහේ නැගීම, නම් කැපීම,සැරව ගැලීම යන විසම්භන්ධ වචන රැසක් (ඔහුගේම වචනවලින් නම් රැප් ගීයක ආකාරයෙන්) එක පෙලට ගායනා කරයි. නමුත් සැබෑ ලෝකයේදී සිදුවී ඇත්තේ අනෙකක් බව තේරුම්ගැනීමට තව අල්ප කාලයක් පමණක් ඔහුට ප‍්‍රමාණවත්ය. යථාර්ථය (Reality) යැයි මිනිසුන් තේරුම් ගන්නේ ඔවුන් දකින්නට කැමති දේය.එයට පරිබාහිර දෙයක් සිදුවන විට ඔවුන් හැසිරෙන්නේ උන්මත්තකයින්ටත් අන්ත ආකාරයකිනි.ඇතැම් විට යථාර්ථය මෙය බව දැන දැනත් යථාර්ථයට වඩා ඇලී සිටින (තාවකාලික උවත්) මායාව ආශ්වාදනීය බැවින් ඔවුහු මායාවට පෙම්බදිත්. එබැවින් එම ස්වයං වින්දනය වෙනුවෙන් ඔවුන් අවිචාරව පෙනී සිටියි.නමුත් එතැනින්ද නොනැවතී මා මෙන්ම ඔබද මේ ස්වයං වින්දනය වෙනුවෙන් හඩ නොනගන්නේ ඇයි දැයි අසයි.
            එඩිත් වෝටර්න්ගේ (Edith Wharton) The Age of Innocence නවකතාවේ හරය මෙම තත්ත්වයට බොහෝ සෙයින් සමපාතය.
එහි කතානායකයාට ඉහළ පන්තියේ කාන්තාවක් සමග අනියම් සම්බන්ධතාවයක් තිබෙන බව ඔහුගේ බිරිද හොදින්ම දනියි.නමුත් ඔහුට එවැනි සම්බන්ධකමක් නැතැයි කියා ඇය විශ්වාසකරන අතර ඇය ජීවත්වන්නේ තම සැමියා ඉතා යහපත් පුද්ගලයෙකු කියා සලකාගෙනය. ඇගේ මෙම තර්කය නිසා ඇය අවට යතාර්ථය ඉතා හොදින් කි‍්‍රයාත්මක වෙයි. ඒ අනුව ඇගේ විවාහය යනු සැබෑ ලෝකයේ පවතින දෙයක් නොව ලෝකය ඉදිරියේ පවතින ප‍්‍රබන්ධයකි. නමුත් ඇය එම කටුක ඇත්ත ප‍්‍රතික්ෂේප කොට එවැන්නක් සිදුවී නැතැයි සිතා කි‍්‍රයාකරයි. එතැනදී ඇයගේ විවාහ ජීවිතය පමණක් නොව සමාජයෙන් වෙන ගැරහුම්වලින්ද ඇය ආරක්ෂාවෙයි.කිසිදු දෙයක් සිදුවී නැතැයි යන යථාර්ථය බැහැර කොට ඇය නිර්මාණය කරගන්නා ලද ෆැන්ටසිය තුළ සතුටින් ජීවත්වීමට උත්සහ කරයි.
            ඉදින් සැබවින් නොපවත්නා යමක් රැක ගැනීමට පුද්ගලයෙකුට අපමණ වෙහෙසක් ගැනීමට සිදුවීම,පිටතින් බලා සිටින කෙනෙකුට අසිත තවුසා සිහිපත් කරන්නකි. මන්ද එකවර සොම්නස මෙන්ම දොම්නසද පහල කරන බැවිනි. ඔහුගේ සතුට රැදී තිබෙන්නේ යථාර්ථය බැහැර කරන තෙක්ය.ඔහු තමන් පරමාදර්ශී චරිතයක් බව සිතන ගමන් තමා වටා ඇති සංකේත චරිත  රැකගැනීමට ගොස් පුද්ගලයන්ට පොදු විනෝදාස්වාදයද සපයන්නේ නිරායාසයෙනි. එවන් අයෙක් පිළිබදව අනුකම්පා කරනවා හැරෙන්නට වෙන කලහැකි යමක් නැත.
ඉදින් යහපත් මෙන්ම බුද්ධිමත් අනාගතයක් වෙනුවෙන් එවන් මිනිසුන්ට පුණ්‍යානුමෝදනා කරමු.


- නිරෝෂ් මෛති‍්‍ර -
2012/03/01